Logo EELS
Marina Gasparini e Laura De Pieri

Docenti

Siamo due insegnanti di Scuola primaria, abbiamo scelto questo tipo di esame per conseguire una certificazione linguistica perché ci è sembrato il più adatto alle nostre esigenze.
L’esame è basato sulla conversazione, che è un aspetto importante del nostro lavoro, inoltre ha permesso un arricchimento dal punto di vista dei contenuti. La conoscenza grammaticale non è stata valutata attraverso test specifici, ma si evince dagli elaborati prodotti in sede di esame.
L'esame TIE è adatto a tutti gli studenti, dai bambini di quinta primaria agli adulti di qualsiasi età.
Lascia spazio agli interessi di ognuno di essi, qualunque sia il loro livello di inglese, età, background culturale o accademico.

Susanna Tamplenizza

Docente

Sono un’insegnante anziana e, pur avendo cominciato a studiare l’inglese più di quarant’anni fa, avevo sempre vissuto questo studio con fatica.
L’incontro con il TIE mi ha fatto vedere questa lingua sotto una prospettiva diversa. Prima di tutto la metodologia di lettura del romanzo mi ha indotto a continuare, per cui in questi mesi ho letto un libro dopo l’altro, scoprendo la bellezza degli autori in lingua originale invece che in traduzione.
In secondo luogo ho imparato a sfogliare le pagine dei quotidiani inglesi e americani on line in cerca di notizie interessanti…
In terzo luogo mi sono avvicinata alla metodologia CLIL che, mi ha dato degli spunti per costruire delle lezioni più interattive e meglio organizzate.
Complessivamente ho quindi trovato questa esperienza davvero utile e anche divertente, per cui sicuramente la raccomanderei ad altri colleghi.

Alessandra Colombo

Docente

Prepararsi per la certificazione TIE è risultato essere un ottimo modo per migliorare le mie competenze linguistiche secondo, i miei interessi e i miei gusti personali. Ho apprezzato molto la massima flessibilità delle attività proposte come mezzo per raggiungere il livello linguistico desiderato rispettando la mia personalità. La lingua viene davvero vista come mezzo di comunicazione e non come un astratto fine.
Massima flessibilità che si è realizzata nella SCELTA degli argomenti e delle tematiche su cui lavorare, in quanto a ogni candidato viene data massima libertà.
La scelta personale del LIBRO da leggere, delle NEWS da seguire, e dell’ELABORATO in lingua da preparare è stata un’ottima occasione per coinvolgermi e motivarmi durante il percorso perché approfondivo ciò che è di mio gusto e interesse senza il rischio di appiattimento e demotivazione con tematiche generiche. In particolare, l’ELABORATO può essere l’occasione di approfondire argomenti che serviranno poi per il CLIL.
Consiglio assolutamente questo tipo di certificazione

Alessandro Mazzei

Direttore Generale Autorità Idrica Toscana

Exam date: January 20th, 2021

Innanzitutto contraccambio i ringraziamenti, soprattutto per la professionalità del vostro personale.

Per quanto riguarda il commento richiesto circa la mia esperienza con l’esame TIE, di seguito riporto alcune brevi considerazioni e in allegato vi invio la liberatoria richiesta.

Ho scelto l’esame TIE a seguito della proposta che mi è stata rappresentata dai docenti del corso organizzato da IFF, in quanto non ne conoscevo l’esistenza. Ho trovato l’esperienza di preparazione dell’esame piuttosto interessante, soprattutto perché ho potuto approfondire temi di mio personale interesse, sia nell’investigation project che nella news story. L’esame stesso si è svolto secondo quanto previsto e mi ha dato modo di esporre, sia per scritto che oralmente, il lavoro svolto durante la fase di preparazione. Credo che, per questi motivi, mi sentirei di consigliare anche ad altri l’esame TIE.

Joy Agbetosa

Exam date: October 30th, 2020

How was your overall experience in preparing for the TIE exam?
“After University, I was unable to get the employment that I desire, I do domestic work, my preparation was very intense with the teacher. I had little time for the study but Alexandra did great work with me, she corrected my assignment as soon as she received it.”

How was your overall experience in sitting the TIE exam?
“The experience was very positive from the beginning to the end of the program.”

Will you recommend to the TIE exam to others?
“Yes, because it gives an opportunity to read classic literature book that narrates social events that happened in seventeen-centuries and today they're happening.”

Andrea Cappelli

Dirigente Area Pianificazione e controllo - Autorità Idrica Toscana

Exam date: January 20th, 2021

Com'è stata la sua esperienza nel preparare l'Esame TIE?
“Interessante, per il taglio pratico, ho particolarmente gradito leggere un libro in inglese”

Com'è stata la sua esperienza nel sostenere l'Esame TIE?
“L’esame è stato ben condotto e chiaro nelle modalità, piacevole l’interazione fra candidati all’orale”

Consiglierebbe ad altri l'Esame TIE?
“Assolutamente sì, soprattutto per chi vuole verificare la “prontezza” del proprio inglese in situazioni quotidiane e lavorative.”

Istituto Formazione Franchi

English School

“Istituto Formazione Franchi has been teaching the English language to Italians since 1996. Our teaching approach is based on an instinctive method of language acquisition. Whether the entry level of the learner is A1 or C1 the lesson will always start with exercises focusing on listening and speaking skills and then reading and writing skills.

We have chosen the Gatehouse Awards IESOL: Test of Interactive English (TIE) because of its unique design of language assessment and adaptable booking procedures. We couldn’t be happier with our choice. Both the teaching staff and candidates enjoy preparing for the exam. Once completed, adult learners feel fulfilled and satisfied. While some young learners have asked if they could do it again !”

Go to website
Melissa Morris

Primary School English Teacher

“In 2019, I took a job as an English Expert in an Italian elementary after-school program, teaching English to 9-11 year olds. In October, I learned from the school Principal that the children would have to take an English exam in December and that I would need to prepare them for it.

Though it entailed quite a lot of work on their part, both in and out of the classroom, the students were very stimulated by having the exam as a goal, and by the tasks they had to complete in preparation for the exam---from writing a postcard to a friend, to researching a chosen topic, to reading a book and being able to discuss it and answer questions about it.

...In our preparations, the kids formed small groups and practiced asking each other questions and discussing their research topics and the books they were reading. In the actual exam, the fact that they were together with their group of friends, and that the examiners created a relaxed and welcoming atmosphere, helped all the kids to show all that they had learned. Ultimately, nearly all of the kids passed the exam, and they all had a very positive experience in both the preparation for and taking of the exam. The organization also accommodated any children with dyslexia, so that they were able also to complete the exam.”

Noemi Ranieri

UIL Scuola

The TIE language proficiency test is extremely modern since it conforms to the requirements laid down by the QCER which focuses on the experience and vocation of those who take the test.

Advance studies and modern pedagogy advise educational institutions to enhance the deep motivations of the learners so that they can become the protagonists of their own commitments and therefore, of their learning paths.

If this is true for every discipline, it is even more so in the field of languages where the students’ high motivational level certainly play an important role in the perspective of creating important human, professional and social relationships.

In globalized society, the demands and offers for linguistic skills reflect increasingly greater opportunities. In this scenario, the TIE has wisely integrated its method with the interplay of these features and has finally brought to Italy, a learning and certification method which responds to present-day learning needs.

This method should be spread in schools, also as an innovative methodology that can induce teachers to become guides to students’ choices, aware of their role and potential in spreading this person-centered method. Teachers are evermore vital today, even more so in this pandemic, and as such, need to rethink their own teaching methods.

I have personally experienced the effectiveness of this method and highly recommend it in a special way to the youth who may be scared of standardized tests and have no confidence in their own abilities when instead, this method will make them the fulcrum of their own growth.

Attilio Galimberti

High school English Teacher and Teacher Trainer

“I experienced the Test of Interactive English with a big group of CLIL teachers at the end of an English preparation course I held as a teacher trainer (level B2-C2). What I liked most was the importance this exam gives to real communication, even in terms of time devoted to the Spoken Test. Compared to other exams, candidates can show their language competences using the topics they are really interested in and they have worked on before sitting the exam. Another advantage is that at the highest levels they don't have to face specific extremely difficult exam papers based on accuracy but to focus more on language use through content. What's more, listening skills are embedded in the speaking exam, which makes the natural process of understanding and responding more natural. I recommend taking this exam to anyone who would like to show what they can do with the language and feels frustrated after trying other exam formats unsuccessfully.”